Placówka Wsparcia Dziennego w Rogowie
Recepta na las
Badania na całym świecie pokazują, że dzieci, które codziennie spędzają czas na zewnątrz, w zielonym otoczeniu - mniej chorują, mają lepszą koordynację ruchową, zdolność koncentracji, a także lepiej się uczą i łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami. Warto w naturalnym środowisku dać dzieciom wolność, czas i przestrzeń, bo dzięki temu, mają możliwość rozwijać poczucie sprawstwa i kontroli, stają się pewniejsze siebie, lepiej współpracują w grupie, są bardziej wytrwałe w powierzonych zadaniach.
Oddziaływanie na dzieci poprzez eksponowanie ich na zielone środowisko naturalne sprzyja także obniżeniu zaburzeń afektywnych takich jak np. depresja. Dzieci, które nie mają możliwości przebywać na terenach zielonych podczas dorastania, są znacznie bardziej narażone na choroby w dorosłości.
Zajęcia w naszej placówce zaczynają się o godz. 15:30. Wtedy idziemy na wyprawę. Wystarczy zboczyć z drogi, opuścić utartą ścieżkę lub zmienić kierunek na nieznany, by wzbudzić w dzieciach zachwyt, ciekawość, chęć poznania i nauki. Obserwacja rzeki, fikołki na miękkiej trawie, wspólne zbieganie z górki, przeskakiwanie po snopkach słomy, budowanie bazy w krzakach, chodzenie po pniu zwalonego drzewa... to element zdrowego rozwoju. Wspaniale jest patrzeć, jak dzieci współpracują, wymieniają opowieści, doświadczenia, wiedzę, budują przyjaźnie na całe życie i być może jedne z najpiękniejszych wspomnień z dzieciństwa.
W Japonii bardzo popularne stały się tzw. kąpiele leśne. W Szkocji tamtejszy odpowiednik NFZ- u wydał zalecenia nadające recepcie na kontakt z naturą status „suplementu diety” niczym witaminy. W krajach jak Kanada, Norwegia, Wielka Brytania czy Niemcy władze mocno wspierają pedagogikę leśną, a leśne przedszkola i szkoły, gdzie dzieci spędzają 90% czasu na zewnątrz, rozwijają się nadzwyczaj prężnie. Nikt już nie bagatelizuje określenia zespołu deficytu natury, o którym prawie 15 lat temu napisał Richard Louv w „Ostatnim dziecku lasu”. Dzieci do prawidłowego rozwoju potrzebują regularnego kontaktu z naturą.
Bratki - Zajęcia w placówce
Dzieci posadziły wczoraj w pracowni bratki. Kolorowe i pachnące. Czy wiedzieliście, że gleba może leczyć?
Naukowcy z Bristol University i University College w Londynie odkryli, że przyjazne bakterie Mycobacterium Vaccae powszechnie występujące w głębie aktywują komórki w mózgu do produkcji serotoniny- neuroprzekaźnika, którego niski poziom powoduje m.in. depresję, lęki, napady agresji. Warto więc pobrudzić ręce ziemią!
- Iwona Spychalska
Placówka Wsparcia Dziennego Ścienne gm. Ińsko
Podopieczni naszej placówki otrzymały podarki od sieci sklepów Carrefour. Rzeczy takie jak bluzki, bluzy, spodnie, skarpetki, buty kozaczki, spodenki wspomogą pięcioosobową rodzinę, dwóch par bliźniaczek w wieku 5 i 14 lat. Serdecznie dziękujemy!
Pozdrawiam, Jola Deska
Do naszej placówki w tej chwili uczęszcza około 43 dzieci, a dodatkowo około 15 dzieci z Ukrainy. Nie ma już u nas barier językowych, wszyscy się świetnie dogadują. Nasze zajęcia przybierają przeróżne formy, są to m.in. warsztaty różnego rodzaju np. kulinarne, taneczne czy plastyczne. Organizujemy wiele wyjść i wycieczek, które są dla nas bardzo przyjemne. Korzystamy z miejskiego orlika, pobliskiego lasu i plaży, oraz uwielbiamy się bawić w podchody organizowane przez wychowawców.
Placówka Wsparcia Dziennego w Gostyniu
Coraz cieplej i przyjemniej na dworze, więc dużo czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Oprócz zabaw i gier na orliku również pracujemy - poprzez udział w porządkach i estetyzacji terenu wokół okolicznych przystanków. W Gostyniu odbywają się dodatkowe zajęcia Aflatoun, tym razem omawialiśmy prawa dziecka, tak ważne w obecnych czasach.
Placówka Wsparcia Dziennego w Stargardzie ul. Traugutta 16/1
Dzieci z PWD w Stargardzie niezwykle aktywnie uczestniczą w codziennych zajęciach. Przez ostatnie dni zwiększaliśmy naszą świadomość na temat autyzmu. Założyliśmy również wiosenny ogródek i czekamy na plony. Włączyliśmy się również w cykliczne szkolenia na temat udzielania pierwszej pomocy. Wspólnie z dziećmi z przedszkola TPD oraz młodzieżą ze SP nr 8 uczestniczymy w profesjonalnych warsztatach mających na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności na temat udzielania pierwszej pomocy, oraz ukształtowania w postawy poszanowania życia ludzkiego w warunkach zagrożenia.
Wielkimi krokami zbliżają się Święta!!! Ozdoby naszej Placówki zrobione, owies wysiany – jeszcze tylko jajka i jesteśmy gotowi!
Marlena Więckowska – kierownik, pedagog rodzinny w SPWD Nr 2 w Świnoujściu.